תאונות פגע וברח – מידע חשוב!

בארץ קטנה בה הכבישים עמוסים ומלאי מכוניות, ישנם פקקים בכל שעות היום ואנו כמו חיים בסיר לחץ תמידי- תאונות דרכים הפכו לדבר מה שבשגרה, תופעה שהמשטרה מנסה בכל דרך לצמצם ולמגר.

נדמה שבשנים האחרונות הפכו תאונות פגע וברח למגיפה של ממש. כמעט מדי יום ביומו ישנו עדכון חדשותי על תאונת פגע וברח במקום אחר בארץ ולרוב לצערנו מדובר בתאונות 'פגע וברח' קטלניות -כלומר ישנו הרוג או יותר כתוצאה מהתאונה, או מההפקרה של הנפגע במקום התאונה ללא הגשת עזרה.

'תאונת פגע וברח' כהגדרתה המילונית היא פשוטה כמשמעה- תאונה בה נהג פגע ברכב אחר או בהולך רגלו לא עצר למסור את פרטיו כנדרש ממנו לפי חוק לצרכי ביטוח, לא הגיש עזרה ראשונה ולא הזעיק את כוחות ההצלה והמשטרה במקרה של פגיעה חמורה.

לפי הנתונים האחרונים בארץ, מתרחשות בממוצע כל שנה יותר משבע מאות תאונות פגע וברח, כאשר אחוז גבוה יחסית מהנהגים מסגירים את עצמם זמן מה לאחר ביצוע התאונה או נתפסים במהלך חקירת משטרתית של המקרה.

מהן הסיבות לתאונות פגע וברח?

ברוב המקרים מדובר בנהג שעבר על החוק ומנסה להתחמק מהמשטרה- מכיוון שהוא נוהג בניגוד לחוק. בין אם נהג בשכרות, ללא רישיון, מעבר למהירות המותרת או ביצע עבירת תנועה אשר גרמה לתאונה. סיבות נוספות הן החשש להיתפס כפושעים ולהיענש, ואף התחמקות ממסירת הפרטים של הרכב והנהג בשביל למנוע תביעות ביטוח.

הרבה נהגים נמצאים במצב של הלם לאחר התאונה או חרדה שכזו שאינם יכולים לחשוב בהיגיון באותו רגע והם בורחים מהמקום אך לאחר שהם מתעשתים מסגירים את עצמם לרשויות. לעיתים מדובר בחרדה ובפאניקה ברמה כזו שאותם אנשים אף לא מסייעים לנפגעים למרות שיכלו להציל חיים בלא מעט מקרים.

תאונת פגע וברח היא עבירה פלילית!

בחוק הישראלי ישנה התייחסות ספציפית לתאונות פגע וברח בפקודת התעבורה, סעיף 64א המתייחס להפקרה אחרי פגיעה.

בישראל, כמו רוב מדינות העולם המערבי תאונות פגע וברח הן לא רק עבירות תעבורה אלא גם עבירות פליליות. עם זאת, לעומת מדינות רבות אחרות, בישראל ישנה התייחסות רק לחובה של הנהג הפוגע לבדוק אם ישנם נפגעים בתאונה ולספק שירותי עזרה ראשונה ולהזעיק שירותים כגון אמבולנס, מכבי אש ומשטרה בעת הצורך.

במקרים האחרונים והקשים שקרו בארץ במהלך שנת 2019 רוב הנפגעים קיפחו את חייהם לאו דווקא עקב הפגיעה אלא עקב העובדה שהנהג הפוגע הפקיר אותם במקום התאונה ולא רק שברח מהמקום- גם לא דיווח לכוחות ההצלה והביטחון. במקרים אלו יורדים באופן משמעותי סיכוייו של הנפגע לשרוד בניגוד למצב בו הנהג הפוגע היה נשאר במקום התאונה, מגיש עזרה ראשונה ומזעיק את כוחות ההצלה. זאת האחת הסיבות העיקריות מדוע החוק בישראל מתייחס בחומרה רבה להפקרת פצועים בשטח, וכאשר מדובר בתאונות פגע וברח בהן יש נזק לרכוש בלבד או לרכב אחר- הענישה הינה קלה בצורה משמעותית (מדובר ב2-3 שנים בלבד לעומת 7-9 שנים במקרים חמורים יותר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן